Vliegende start
dankzij ASN Bank
Wereldprijs’

Acht jonge ondernemers stonden in 2014 in de finale van de ASN Bank Wereldprijs. Onder hen Yoni, dat een van de winnaars werd, en Seepje. In een intensief traject lieten ze ruim honderd mededingers achter zich. Hoe gaat het nu met ze? En welke impact had de ASN Bank Wereldprijs op de start van hun bedrijf?


Winnaar Yoni:

‘Schrijf een waanzinnig businessplan’

Yoni won vorig jaar in de categorie ‘Eerlijke handel, eerlijke mode en eerlijke voeding’ van finalist Seepje. Het bedrijf is geboren uit de ideeën van Mariah Mansvelt Beck (34) en Wendelien Hebly (33).

wereldrpijs yoni spullen

Finalist Seepje:

‘Leg je idee open en bloot op tafel’

‘De ASN Bank tilt je project naar het volgende niveau. De mensen daar zijn enorm betrokken en enthousiast’, vertelt Jasper Gabriëlse (23). Samen met Melvin Loggies (23) heeft hij Seepje op de markt gebracht.


Wereldprijs seepje

‘Schrijf een waanzinnig
businessplan’


Wereldprijs - Foto Yoni

Wendelien Hebly en
Mariah Mansvelt Beck

Winnaar Yoni

Toen er bij Mariah in 2012 een voorstadium van baarmoederhalskanker werd geconstateerd, adviseerde een specialiste haar katoenen inlegkruisjes, maandverband en tampons te gebruiken. Deze producten waren echter in Van het prijzengeld van 10.000 euro hebben we een website plus webshop gelanceerd.’weinig winkels verkrijgbaar. Daarom besloot ze, samen met Wendelien, om ze zelf te gaan verkopen. Zonder de ASN Bank Wereldprijs had Yoni deze producten misschien nu pas op de markt kunnen brengen. Wendelien: ‘Dankzij de prijs hadden we een vliegende start. Van het prijzengeld van 10.000 euro hebben we een website plus webshop gelanceerd.’

 

Duwtje in de rug

De prijs zelf is niet de enige reden dat Yoni nu goed draait, zegt Wendelien. Iedereen die voor de prijs wordt genomineerd, krijgt een bijna complete opleiding; relevante kennis waar je als jonge ondernemer je voordeel mee kunt doen. ‘De ASN Bank heeft ons echt een duwtje in de rug gegeven. Juist in de periode waarin een idee realiteit wordt, heb je partners nodig. De bank heeft kennis in huis die jij niet hebt. Ook het contact tussen deelnemers is erg waardevol. Je kunt veel van elkaar leren.’
Een tip van Wendelien aan toekomstige deelnemers: zoek precies uit wat de drijfveer is achter je idee of bedrijf. ‘Schrijf daar een waanzinnig businessplan omheen en lever dat in bij de ASN Bank. Als je weet waarom je iets doet, heb je alle tools in handen om van je eigen onderneming een groot succes te maken’.

 

www.yoni.care

Leg je idee
open en bloot op tafel


Finalist Seepje

‘De ASN Bank tilt je project naar het volgende niveau. De mensen daar zijn enorm betrokken en enthousiast’, vertelt Jasper Gabriëlse (23). Samen met Melvin Loggies (23) heeft hij Seepje op de markt gebracht. Het idee: de schillen van de sapindus mukorossi-vrucht, die in Nepal aan de bomen groeit, gebruiken als wasmiddel. Jasper: ‘Je gooit een zakje met schillen in de wasmachine. Bij aanraking met water staan de schillen een natuurlijke vorm van zeep af.’ Het product ligt in de schappen bij duurzame ketens als de Wereldwinkel en Marqt.

 

Losse schillen
‘Ons bedrijf was al redelijk vergevorderd toen we besloten om mee te doen met de ASN Bank Wereldprijs’, vervolgt Jasper. ‘Het doel was meer aandacht te krijgen voor ons project en te zien hoe het publiek reageerde op het product. We wilden het prijzengeld gebruiken om Seepje Vloeibaar op de markt te brengen. Toen we niet wonnen, was dat erg zuur. Maar uiteindelijk hebben we de vloeibare vorm van Seepje afgelopen januari alsnog gelanceerd.’


Wereldprijs - Foto seepje

Jasper Gabriëlse en
Melvin Loggies

De wedstrijd leverde het tweetal veel op: nuttige informatie over marketing, een groot netwerk en veel mogelijkheden om een idee aan het publiek te laten zien. Jasper: ‘In de aanloop naar de finale neemt de ASN Bank je bij de hand en neemt je idee onder de loep. Naast deze persoonlijke sessies krijg je als deelnemer allerlei workshops. Wij hebben bijvoorbeeld geleerd beter met de pers te praten. Kortom, meedoen is belangrijker dan winnen.’ Jaspers tip voor toekomstige deelnemers: ‘Leg je idee open en bloot op tafel. Dan kan de ASN Bank je het beste vooruit helpen.’

 

www.seepje.nl

 

Wereldprijs - logo wassen voor Nepal 1

16. Wereldprijs

16/19
Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.
Loading ...